Forum Auto-Moto Strona Główna


Auto-Moto
Forum o tematyce motoryzacyjnej
Odpowiedz do tematu
Histora Hondy
Maro
Moderator


Dołączył: 04 Cze 2005
Posty: 38
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Łódź

[link widoczny dla zalogowanych]
1951
Honda przedstawia swój cichy, niezawodny czterosuwowy silnik z rozrządem OHV w momencie, gdy staje się jasne, że nad przyszłością hałaśliwych i trujących dwusuwów gromadzą się czarne chmury. Kiyoshi Kawashima, późniejszy prezydent Hondy, w motocrossie w górach Hokone ukazał jego wyższość nad dwusuwami.

1958
Wprowadzenie do produkcji czterosuwowego motocykla Cub C100 o pojemności 50 ccm. Japonia produkuje rocznie 750 tys. motocykli i konkurencja zaczyna być ostra. Zmuszona do eksportu, Honda przedstawia pierwszy motor z dwoma watkami rozrządu w głowicy Dream C70 o pojemności silnika 247 ccm oraz dla szybko rozwijających się krajów rejonu Pacyfiku i dalekiej Azji - Super Cub. Pierwszy 50 ccm Super Cub posiada dużą moc 4, 5 KM uzyskaną dzięki badaniom nad procesem spalania i wzrostem mocy. Elektryczny rozrusznik i odśrodkowe sprzęgło pozwala na łatwą jazdę. Doceniają to niedoświadczeni użytkownicy, dla których jest to pierwszy w życiu pojazd. Super Cub z jego chłodzonym powietrzem czterosuwowym silnikiem o pojemności 50 ccm nie jest drogi i jest dobrej jakości. Motor posiada ramę z tłoczonej blachy stalowej, tylne wleczone wahacze i resorowane k
oło przednie na krótkim wahaczu pchanym. Głębokie błotniki i duże koła czynią go idealnym na zakurzone drogi. Prawie nie zmieniony, sprzedaje się z silnikiem 50, 75 i 90 ccm.

1961
Honda demonstruje technologię budowy światowych motocykli.

Pierwsze zwycięstwo w wyścigu Isle of Man Tourist Trophy.

1963
Pierwszy samochód Hondy. Na listopadowej wystawie motoryzacyjnej w Tokio obejrzeć można miniaturowe, sportowe, 2-miejscowe modele: 5360 i 5500. Zbudowano je bardzo precyzyjnie według wypróbowanego schematu - silnik z przodu, napęd na kota tylne. Pochylony, czterocylindrowy, aluminiowy silnik czterosuwowy posiadał rolkowe łożyska wału korbowego i dwa watki rozrządu w głowicy, poprzednio stosowane tylko w wyścigowych lub drogich samochodach. O wyścigowym rodowodzie świadczą oddzielne gaźniki Keihin dla każdego cylindra. Model 5360 nigdy nie wszedł do masowej produkcji, a S 500 z silnikiem 551 ccm produkowany był do 1964 roku. Zastąpiony został przez 2-miejscowy kabriolet lub coupe S 600 z silnikiem 606 ccm. W 1965 roku na wystawie w Tokio przedstawiono model S 800 w obydwu wersjach nadwozia.

Klasyczny S 800 posiadał niezależne zawieszenie przednie na wahaczach i drążkach skrętnych, precyzyjną zębatkową przekładnię kierowniczą i prostą kratownicową ramę. Nadwozie wsparte było na czterech wysięgnikach. Oryginalny układ przeniesienia napędu składał się z oddzielnych łańcuchów w zamkniętej kąpieli olejowej, doprowadzających napęd na każde niezależnie zawieszone koło tylne.

S 800 miał tylko 791 ccm pojemności, ale osiągał 70 KM przy 8000 obr/min, kręcąc się bezpiecznie do 10 tys. obr., dając moc jednostkową 88,5 KM z litra pojemności skokowej. Żeliwne silniki konkurentów z popychaczowym rozrządem ledwo osiągały 50 KM przy 4500 obr/min i rozpadały się na części przy 6 tys. obr/min. Ten model Hondy jest przykładem wyjątkowo płynnej pracy i wyrafinowania technicznego.

1965
Wprowadzenie przenośnego generatora prądu zmiennego i stałego E 300, najmniejszego, najbardziej zwartego i najsilniejszego generatora na świecie. Bestseller w ciągu 15 lat produkcji. Honda wygrywa pierwszy wyścig Formuły 1 - GP Mexico.

1966
Fabryczny zespół wyścigowy Hondy wygrywa Motocyklowe Mistrzostwa Świata Producentów w klasie 50, 125, 250, 350 i 500 ccm. Po raz pierwszy jedna firma wygrała klasyfikację we wszystkich 5 klasach w jednym roku.

1967
Debiutuje model N 360 - pierwszy, masowo produkowany samochód z napędem na koła przednie wyposażony w zwarty, poprzecznie umieszczony zespół napędowy z lekkim, 2-cylindrowym, aluminiowym silnikiem. Sportowy model S 800 kosztował w Anglii 779 funtów; był o 100 funtów droższy niż Austin Healey Sprite lub MG Midget, o 62 funty droższy niż Triumph Spitfire, ale o 140 funtów tańszy niż MGB. Zużycie paliwa 10 l/100 km nie było czymś wyjątkowym, ale silnik obywał się tanim paliwem 2-gwiazdkowym, co czyniło go dość ekonomicznym. Według Motor Sport: "niezwykłe właściwości S 800 wynikały z zastosowania silnika, który nie tylko brzmiał i jeździł jak wyścigowy motor, ale dysponował prawdziwą mocą".

1969
Motocykl-marzenie, Dream CB 750 Four. Znakomity, czterocylindrowy, chłodzony powietrzem, poprzecznie umieszczony silnik z rozrządem OHC, jakby żywcem przeniesiony z torów wyścigowych. Pierwszy model wielocylindrowych silników ery "dużych motorów". Zaprojektowany na bazie światowych doświadczeń wyścigowych, wkrótce stał się pierwszym masowo produkowanym sportowym motocyklem. Technologia Hondy i mistrzowskie silniki czynią zeń niezwykłą perełkę wśród innych motocykli. W odczuciu klientów silnik odznaczający się tak pięknym wyglądem zewnętrznym wewnątrz musi być jeszcze lepszy.

1971
Silnik na ładunek uwarstwiony typu CVCC jest odpowiedzią Hondy na zaostrzające się amerykańskie przepisy dotyczące toksyczności spalin. Jest on wynikiem udoskonalenia procesu spalania, tak by zamiast oczyszczać katalitycznie toksyczne spaliny, produkować je znacznie czyściejsze. Mieszanka paliwowo-powietrzna o składzie stechiometrycznym 14:1 oznacza, że do spalenia 1 kg paliwa potrzeba 14 kg powietrza. Uboga mieszanka 15:1 oznacza twardą, nierówną pracę silnika. Bogata mieszanka 13:1 powoduje emisję niespalonych cząstek węglowodorów. Rozwiązaniem Hondy było podzielenie mieszanki na mały strumień bogatej i łatwo zapalnej, która następnie powoduje zapalenie pozostałej ubogiej części.

Uwarstwiony ładunek spala się płynnie w mieszance o składzie 17: lub 18:1. Zapłon mieszanki powstawał w małej, gorącej komorze wstępnej, do której dochodziła bogata mieszanka, zapalająca następnie uboższą mieszankę w głównej komorze spalania. Praca zimnego silnika powodowała mniejszą emisję tlenków azotu i z powodu nadmiaru tlenu także mniejszą emisję tlenku węgla. Węglowodory utleniały się w kolektorze wydechowym.

Silnik CVCC został entuzjastycznie przyjęty przez środowiska inżynierskie, Amerykańską Akademię Nauk Ścisłych i obrońców środowiska naturalnego. Niestety do głosu dochodzą politycy. Wbrew opiniom najlepszych naukowców i inżynierów, procedury legislacyjne dotyczące emisji toksycznych składników koncentrują się na oczyszczaniu spalin, zamiast na ulepszaniu procesu spalania.

Tylko Hondzie udało się spełnić wymagania wprowadzonych przepisów. Silnik CVCC zbiera nagrody w całym świecie. Licencję kupuje Toyota, Ford, Isuzu i Chrysler. Inni producenci nie są w stanie spełnić wymagań norm i wybierają nieeleganckie z inżynierskiego punktu widzenia katalizatory zamiast wartościowego technicznie rozwiązania czystego spalania. Te oczyszczacze gazów spalinowych pozwalają przetrwać starszym silnikom, nie czyniąc technologii CVCC niezbędną. Gdyby nie błędna decyzja polityków, drogie, delikatne i ciężkie katalizatory być może nigdy nie byłyby potrzebne.

1972
Pierwszy Civic, zbudowany według koncepcji Man Maximum, Machine Minimum, ma napęd na koła przednie, ręczną i automatyczną skrzynię biegów, szerokie dwupudełkowe nadwozie z dużym rozstawem osi, zapewniającym maksymalne wykorzystanie przestrzeni wnętrza. Civic symbolizuje nowe podejście do samochodu, promując małe, lekkie i zwarte silniki.

1973
Honda montuje silnik CVCC w produkcyjnej wersji Civica. Jest to pierwszy w świecie samochód spełniający wymagania normy US Clean Air Act.

1975
Zadziwiająca przygoda technologiczna - GL1000 okrzyknięto samochodem na dwóch kołach. Wspaniałe kształty Gold Wing oraz bogate wyposażenie czynią z niego idealny motocykl na dalekie podróże. W standardowym wyposażeniu nie zabrakło górnego pojemnika i dwu bocznych, cruise control, a nawet biegu wstecznego.

Pomimo doskonałej reputacji modelu Gold Wing postanowiono go zmodyfikować i od rozpoczęcia produkcji w USA w roku 1980 poddano go przeróbkom poprawiającym komfort jazdy i prowadzenie. Prawdziwy sukces nadszedł wraz z wprowadzeniem modeli Interstate i Aspencade - luksusowych, cichych, łatwych w prowadzeniu, wyposażonych nawet w pokładowy kompresor do pompowania opon lub dmuchanych materacy. Modele te mogły być wyposażone w dodatkowe boczne kółka zabezpieczające przed przewróceniem przy małych szybkościach lub po zatrzymaniu. Sześciocylindrowy silnik posiadał pojemność 1520 ccm. Cztery cylindry w układzie boxer, chłodzenie cieczą i napęd wałkiem - to cechy europejskich modeli do prawdziwej turystyki.

1981
Honda wypuszcza pierwszy pokładowy system nawigacyjny. Systel zwany Electro Gyro-Cator opierał się na danych otrzymywanych z żyroskopu i zapisanej w pamięci mapy, a nie na sygnałach satelitarnych.

1983
Wprowadzenie w motocyklach mechanizmu zwanego REV.

W głowicach z czterema zaworami na cylinder poruszany hydraulicznie tłoczek w dźwigienkach zaworowych odłączał napęd jednego zaworu ssącego i jednego wydechowego, zapewniając lepsze napełnianie i osiągi silnika na niskich obrotach. Układ ten po raz pierwszy przedstawiono na wystawie w Tokio w listopadzie, a w produkcji seryjnej pojawił się w modelu CBR 400F w grudniu tego roku.

1987
Honda Prelude. Czyste linie nadwozia i 1,8-litrowy, 12-zaworowy - silnik osiągający moc 103 KM i prędkość maksymalną 170 km/godz., symbolizują postęp dokonany w kierunku szybkiego, inteligentnego samochodu. Pionierska technologia Prelude zadziwia świat pierwszy produkcyjnym modelem z kierowanymi wszystkimi kołami. Wkrótce kierowcy Prelude doceniają niezwykłą precyzję prowadzenia samochodu i odporność na zarzucanie tyłu przy szybkiej zmianie pasa ruchu. Ten całkowicie mechaniczny układ odzwierciedla raczej genialną prostotę niż elektrohydrauliczne skomplikowane sterowanie, ale w modelu Prelude 1991 zastosowano jednak zaawansowany układ elektronicznego sterowania czterema kołami.

VTEC - pierwszy w świecie układ elektronicznie sterowanych zmiennych faz rozrządu i skoku zaworów (Variable Valve Timing and Lift Electronic control). Zmiana z małego otwarcia i małego przykrycia zaworów na duży skok i duże przykrycie zaworów odbywa się poprzez przełączenie na inną krzywkę wałka rozrządu. Przełączenie to sterowane jest przez komputerowy system sterujący pracą silnika. System ten pozwala jednocześnie podwyższyć maksymalną moc, poprawić elastyczność na niskich obrotach, zapewnić znakomite osiągi i utrzymać umiarkowane zużycie paliwa. Zastosowany po raz pierwszy w silnikach DOHC, potem wprowadzony w silnikach z rozrządem SOHC, gdzie oddziaływał tylko na zawory ssące. Układ VTEC-E (E od ekonomii) efektywnie i automatycznie zmieniał charakterystykę silnika: z trzyzaworowego - najlepszego z punktu widzenia ekonomii eksploatacji - na czterozaworowy, odznaczający się wysoką mocą. Układ ten jest odpowiedzią na chęć połączenia w jednym silniku sprzecznych wymagań ekonomii, wysokiej mocy i niskiej emisji toksycznych spalin. VTEC-E odłącza jeden zawór ssący, gdy silnik pracuje na niskich obrotach. Powietrze zasysane przez jeden zawór porusza się szybciej, wytwarzając zawirowania korzystne dla spalania ubogich mieszanek. Następuje poprawa ekonomii i obniżenie toksyczności spalin. W określonym zakresie obrotów silnika hydraulicznie poruszany tłoczek przełącza sterowanie dźwigienek na inną krzywkę wałka rozrządu. Sygnał sterujący wysyłany jest przez komputer silnika na podstawie ciągłego pomiaru stosunku paliwo- powietrze. Przełączanie na inne fazy rozrządu i inny skok zaworów odbywa się niezauważalnie.

1990
Debiutuje NSX - pierwszy masowo produkowany aluminiowy samochód sportowy, zapewniający wyśmienite osiągi, doskonałe prowadzenie i dobrą ekonomię eksploatacji. Modelem tym Honda dołączyła do ekskluzywnego klubu producentów klasycznych sportowych aut, takich jak Ferrari czy Porsche. Nowy sportowy eksperymentalny model pokazał, że szybkie samochody nie muszą stawiać przed kierowcą wymagań dużego doświadczenia. Cichy, szlachetny, komfortowy NSX, z centralnie umieszczonym silnikiem odznaczał się pięknymi proporcjami. Wykonywany był w małej fabryce w Tochigi dla wąskiego, wyspecjalizowanego kręgu klientów, a sprzedawany był za rozsądną cenę. Szybki jak główni rywale, prawdziwą wyższość okazywał w ruchu drogowym dzięki wspaniały własnościom jezdnym i precyzyjnemu prowadzeniu. Zaledwie kilka egzemplarzy wykonywano w ciągu jednego dnia, jest więc go równie trudno spotkać na drodze jak Ferrari i występuje znacznie rzadziej niż Porsche. NSX posiada elegancję obu tych konkurentów, ale bez drapieżnej natury każdego z nich. 3-litrowy silnik DOHC, V6 posiadał moc 274 KM. Z rozwiązań wyścigowych zapożyczono lekkie (i drogie) tytanowe korbowody oraz aluminiowe zawieszenia.

Przyspieszenie od 0 do 100 km/godz. wynosiło 5 s., a szybkość maksymalna 270 km/godz. Na wystawie Detroit Motor Show w 1995 roku zaprezentowano nową półautomatyczną skrzynię biegów F-Matic sterowaną przyciskami na kierownicy, jak w pojazdach Formuły 1. Mechaniczną linkę gazu zastąpiono progresywnym przełącznikiem elektrycznym, zaś usprawnienia w układzie sterującym kontroli trakcji (TCS) ograniczyły poślizg kół napędzanych. Doświadczenia z produkcji aluminiowego modelu NSX wykorzystano w prototypowym, luksusowym pojeździe FSX, napędzanym 3,5-litrowym silnikiem V6. Wyposażony był w telefon komórkowy i odbiornik telewizyjny dla pasażerów tylnych siedzeń. Kierowca posiadał własny ekran telewizyjny z wyświetlanym obrazem niewidocznych z jego miejsca martwych stref. W systemie nawigacyjnym użyto kolorowego ekranu LCD.

1991
Honda wypuszcza supermotor NR 750 z owalnym tłokiem sprzedawany za cenę potowy NSX. Owalny tłok wydawał się być zbyt oryginalnym rozwiązaniem technicznym. Angielski dziennikarz LJK Setright określił ten fakt słowami "... historyczny wypadek" oraz "... wyrób wyścigowej technologii, który burzy naturalny postęp techniczny poprzez możliwość obejścia limitu ilości cylindrów silnika".

Tradycyjne silniki 4-suwowe miały małe szanse współzawodniczenia z dominującymi w wyścigach silnikami 2-suwowymi. Nasunęło to inżynierom Hondy pomysł stworzenia niekoniecznie okrągłego tłoka. Ograniczeni 36 mm skokiem ttoka i narzuconą przepisami ilością 4 cylindrów, zdecydowali się na stworzenie owalnego cylindra z dwom.. komorami spalania, tj. ośmiu komór w silniku. Choć silnik posiadał tylko cztery tłoki i cylindry, w zasadzie był małym silnikiem V8.

Drogowa wersja V 4 NR 750. Każdy owalny tłok posiadał dwa tytanowe korbowody i głowicę z podwójną ilością komór spalania, świec, zaworów i wtryskiwaczy, w porównaniu do zwykłego silnika V-4. Silnik ten osiągał 125 KM mocy przy obrotach 14 tys. na min. Magnezowe koła, aluminiową ramę uzupełnianą kompozytem z włókien węglowych, pojedynczy wahacz tylny i odwrócony widelec przedni przejęto wprost z crosowych modeli Honda klasy enduro.

1993
Słoneczny pojazd Dream wygrywa największy, rozgrywany co trzy la w Australii, międzynarodowy wyścig samochodów napędzanych energią słoneczną. Ustanowił on nowy rekord szybkości na liczącej 3013 km trasie, przejeżdżając ją w 35,3 godzin, ze średnią szybkością 85 km/godz.

1994

Pierwszy eksperymentalny odrzutowiec Honda MH-02 o konstrukcji całkowicie kompozytowej.

1995
Silnik ULEV. Honda jest pierwszym wytwórcą, której udało się wdrożyć do masowej produkcji benzynowy silnik spełniający wymagania przepisów Ultra Low Emission Vehicle (ULEV) obowiązujących w Kalifornii. Silnik z trzystopniowym układem VTEC. Pierwsze zastosowanie układu VTEC opisane zostało jako dwa silniki w jednym. Najnowsza technologia w istocie powinna nazywać się - trzy w jednym. Silnik zmienia swe parametry w zakresie niskich, średnich i wysokich obrotów, cały czas efektywnie spełniając zapotrzebowanie na moment napędowy. Silnik ten montowany jest wraz bezstopniową przekładnią Multi Matic.

Bezstopniowa przekładnia Honda Multi Matic. Pojawienie się tej przekładni w Hondzie Civic HX Coupe amerykański magazyn Industry Week nazwał jedną z "25 technologii roku". Doskonalona przez 15 lat od momentu pierwszych prób w motocyklach, hondowska przekładnia CVT z holenderskiego pomysłu Van Doorne pozostawiła tylko zasadę działania. Tak jak w oryginale Van Doorne, w przekładni Multi Matic zastosowano stalowy pasek napędowy, ale reszta jest czystym pomysłem Hondy, łącznie z bocznym sprzęgłem wielopłytkowym, elektronicznym sterowaniem, układem zmiany szybkości i umieszczeniem dwumasowego koła zamachowego, zapewniającego płynne przyspieszanie.

1996
Technologia aktywnego przyspieszania spalania (ARC) w silnika 2-suwowych redukuje emisję gazów spalinowych i poprawia wydajność. Zastosowanie technologii zaworów sterujących pozwala na uniknięcie dokuczliwego, spontanicznego zapłonu nie spalonych resztek paliwa w konwencjonalnych silnikach 2-suwowych.

Pierwszy, eksperymentalny silnik turboodrzutowy HFX 01, przeznaczony do napędu małych samolotów.

Honda przedstawia niezwykle praktyczny, elektryczny samochód EV Plus. Przy jego projektowaniu wzięto pod uwagę wszystkie wymagania, które powinien spełniać elektryczny pojazd. Odznacza się on zastosowaniem trwałych akumulatorów Ni-MH, wystarczającą mocą silnika i przestrzenią dla czterech dorosłych osób, bezpieczeństwem, przyspieszeniem od 0 do 100 km/godz. w ciągu 18,7 sekund i zasięgiem 210 km z jednego ładowania akumulatorów. Szybkość maksymalna to 128 km/godz. W czasie hamowania następuje odzyskiwane energii i doładowywanie akumulatorów. Spełnia wszystkie wymagania federalnych standardów bezpieczeństwa.

1997
Prezentacja pierwszego w świecie czystego, ekonomicznego, bardzo małego silnika 4-suwowego, przeznaczonego do napędu narzędzi. Chłodzone powietrzem silniki o pojemnościach 22 i 31 ccm mogą pracować w każdym położeniu, co czyni je idealnym środkiem napędu ręcznych narzędzi. Posiadają moc 1,0 i 1,5 KM i zużywają około połowę mniej paliwa niż ich 2-suwowe odpowiedniki.

Przedstawicielem Honda-sapiens jest poruszany bateriami robot P2 skonstruowany i wykonany przez inżynierów Hondy. Zdolny jest do podejmowania decyzji w zależności od ukształtowania terenu, na którym się porusza. Jest pierwszym robotem zdolnym chodzić, wspinać się pod górę i po schodach oraz wykonywać proste czynności, zarówno samodzielnie, jak też przy pomocy zdalnego sterowania. Podobny do astronauty robot P2 posiada głowę, oczy, ręce, nogi, dłonie i stopy. Waży 210 kg, ma 180 ccm wzrostu i może poruszać się przez 15 minut napędzany wewnętrznymi akumulatorami. Może pokonywać pochyłości, odzyskuje równowagę po pchnięciu go i wykonuje takie prace jak pchanie wózka czy przykręcanie śrub.

Produkcyjna wersja samochodu o napędzie elektrycznym - EV Plus - rozprowadzana będzie w USA na zasadzie leasingu, z ratami miesięcznymi w wysokości 499 USD. Rekomendowana cena detaliczna wynosi 53.999 USD lub 34.000 za samochód i 20.000 za akumulatory w okręgu Orange i Los Angeles. Standardowe wyposażenie EV Plus obejmuje: układ hamulcowy z odzyskiem energii, ABS, dwie poduszki powietrzne, klimatyzację i elektryczne wspomaganie kierownicy.

Model ten przedstawiono również w grudniu w Szwajcarii w projekcie Mandriseo EV.

Prezentacja hybrydowego zespołu napędowego nazwanego "Integrated Motor Assist", zaprojektowanego w celu osiągnięcia minimalnego zużycia paliwa (lepszego niż 85 mpg tj. ok. 2, 8 l/100: wg japońskiego testu 10.15) i ograniczenia emisji C02.

Sercem tego układu jest nowy, zwarty i lekki trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,0 l, z bezpośrednim wtryskiem paliwa i układem rozrządu VTEC. Do tego silnika dołączono elektryczny silnik/generator, zdolny do wytwarzania lub odzyskiwania energii. Umieszczony między silnikiem a skrzynią biegów ten bardzo cienki zespół wspomaga silnik benzynowy przy przyspieszaniu i odzyskuje energię w czasie hamowania, poprzednio bezpowrotnie traconą.

Napęd przenoszony jest przez bezstopniową przekładnię CVT, która charakteryzuje się niewielkimi stratami mocy i pozwala na utrzymanie silnika w optymalnym zakresie obrotów. Akumulator o wysokiej pojemności, użyty zamiast konwencjonalnego, waży poniżej 30 kg i odznacza się długim okresem użytkowania.

Dodanie wspomagającego silnika elektrycznego do wydajnego zespołu - silnik benzynowy-przekładnia bezstopniowa - pozwoliło na znaczne oszczędności w zużyciu paliwa oraz uzyskanie lepszych osiągów niż zapewnia konwencjonalny silnik 1,5 l. Dodatkową korzyścią z zastosowania elektrycznego silnika jest wytłumienie wahań przebiegu momentu obrotowego i bardziej płynna praca zespołu napędowego.

Honda odsłania technologię produkcji benzynowego silnika ZLEV, który charakteryzuje się obniżoną do 1/10 emisją spalin, w porównaniu do standardu ULEV. Posługując się trzystopniowym systemem sterującym emisją szkodliwych spalin, silnik ten może służyć do oczyszczania powietrza w niektórych wysoko zurbanizowanych obszarach.

Najczyściejszy na świecie silnik wewnętrznego spalania w masowo produkowanym samochodzie. Civic GX NGV napędzany skroplonym gazem ziemnym wchodzi do sprzedaży w Japonii i w USA. Pojazd ten w zasadzie w ogóle nie wytwarza szkodliwych spalin, a emisję C02 ma obniżoną o 20%.

1998
Najsilniejszy w świecie, czterosuwowy silnik zaburtowy pojawia się w Europie. Silniki 8F115 (115 KM) i BF130 (130 KM) bezsprzecznie przewodzą w sektorze czterosuwów. Pozwalają one właścicielom sportowych łodzi i bardzo szybkich łodzi patrolowych na pełne korzystanie z możliwości mocnych i po raz pierwszy czystych silników.

Wywodzące się z samochodu Honda Accord silniki o pojemności 2254 ccm mają ustawiony pionowo wat korbowy i dwa watki wyrównoważające. Wyposażone są w układ wtryskowy Honda PGM-FI zapewniający doskonałe osiągi i niezawodność we wszelkich warunkach morskich. Poziom emisji spalin jest znacznie niższy niż przewidziany na rok 2006 standard EPA. Zaburtowe silniki Hondy oferują lepszą ekonomię eksploatacji niż dominujące 2-suwy.

Przyszłość
Hondowskie silniki mogą być używane w różnych zastosowaniach - od napędu wysoko wydajnych generatorów, do jednostek zdolnych usuwać smog z zatłoczonych ulic miejskich. Honda będzie kontynuować produkcję silników odznaczających się wysoką mocą jednostkową i niską emisją spalin zaspokajających wszelkie zapotrzebowania klientów.

Zrodlo: [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Ne00s
Administrator


Dołączył: 03 Cze 2005
Posty: 46
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Łódź

Maro i nastepna hisotria Powoli nie nadazam czytac


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Histora Hondy
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Odpowiedz do tematu