Forum Auto-Moto Strona Główna


Auto-Moto
Forum o tematyce motoryzacyjnej
Odpowiedz do tematu
Harley-Davidson
Davidson



Dołączył: 29 Cze 2005
Posty: 1
Przeczytał: 0 tematów


chcial bym krotko przedstawic histroie hayrleya-davidsona

A oto historia mojej ulubionej firmy dwuśladów

a wszystko zaczołą sie ta:

1901, styczeń - William S. Harley i Arthur Davidson przygotowali cztery silniki do zabudowy w ramie rowerowej. Nie były one jednak wolne od wad - nałeżało udoskonalić system regulacji dopływu mieszanki.

1903 - data uważana za początek słynnej marki motocyklowej z Milwaukee w stanie Wisconsin. W roku tym William Harley wraz z braćmi Davidson : Arthurem, Williamem A. oraz Walterem C. zbudowali pierwszy motocykl przeznaczony do sprzedaży.

1904 - pojawienie się modelu Silent Gray Fellow i zmontowanie 8 motocykli.

1906 - wzrost produkcji do 50 maszyn.

1907 - wybudowanie nowego gmachu fabrycznego o powierzchni 260 m2. - Pierwsza prezentacja prototypu dwucylindrowego silnika z cylindrami w układzie V podczas wystawy motocyklowej.

1907, 17 września - wpisanie spółki Harley-Davidson Motor Company do amerykańskiego rejestru firm handlowych i przemysłowych. Prezydentem spółki został Walter Davidson.

1909 - pierwsze zastosowanie silnika V-Twin (o pojemności 810 cm3) w modelu 5D przeznaczonym do sprzedaży. Do roku 1909 Harley wytwarzał własne gaźniki. Słynna już anegdota głosi, że pierwszy gaźnik do silnika Harleya powstał z pustej puszki po pomidorach.

1910 - powstanie sieci przedstawicielstw Harleya-Davidsona rozciągającej się na cały obszar Stanów Zjednoczonych. O dobór dealerów osobiście zatroszczył się Arthur Davidson.

1912 - pojawienie się w motocyklach marki H-D skrzyni biegów oraz zastąpienie rowerowego siodełka solidnym siodłem resorowanym za pomocą sprężyny ukrytej wewnątrz ramy.

1913 - utworzenie fabrycznego działu wyścigowego pod kierownictem Billa Ottawaya.

1914 - amerykańska firma Rogers Company sorzedała Harleyowi pierwsze 2500 wózków bocznych do motocykli. - Wprowadzenie nożnych dźwigni sprzęgła i hamulca tylnego koła. - Dudley Perkins otworzył w San Francisco autoryzowany punkt dealerski Harleya-Davidsona, który działa po dziś dzień i jest najstarszym salonem sprzedaży produktów tej marki.

1915 - wprowadzenie rozrusznika nożnego, co wyeliminowało konieczność uciążliwego pedałowania.

1916 - pierwszy numer wydawanego do dziś przez fabrykę magazynu "The Enthusiast".

1917 - Harley-Davidson rozpoczyna produkcję rowerów. Dostępne są różne modele, w tym wersja ze wzmocnioną ramą przystosowaną do montażu doczepnego silnika.

1918 - zakończenie produkcji jednocylindrowego modelu.

1919 - model Flat Twin Sport z silnikiem typu bokser.

1921 - zakończenie wytwarzania rowerów.

1925 - pojawienie się zbiornika paliwa w kształcie kropli.

1928 - wprowadzenie hamulca przedniego.

1929 - silnik Flathead (V2, dolnozaworowy, chłodzony powietrzem).

1932 - wprowadzenie na rynek trókołowca Servi-Car.

1936 - nowy, przełomowy model EL 61 OHV z nowym silnikiem Knucklehead (V2, górnozaworowy, chłodzony powietrzem).

1942, 7 lutego - śmierć prezesa firmy Waltera C. Davidsona.

1942, 23 lutego - objęcie prezesury przez Williama Herberta Davidsona, syna Williama A. Davidsona.

1943, 18 września - śmierć głównego konstruktora Williama S. Harleya na atak serca.

1946 - początek ekspansji motocykli brytyjskich na rynku amerykańskim, będących pierwszą poważną zagraniczną konkurencją dla Harleya.

1948 - silnik Panhead (V2, górnozaworowy, chłodzony powietrzem).

1949 - model Hydra Glide z hydraulicznym widelcem teleskopowym.

1950, 30 grudnia - Arthur Davidson poniósł śmierć w wypadku samochodowym.

1952 - pojawienie się motocykli serii K zastępującej serię W.

1953 - upadek Indiana, największego konkurenta Harleya na rynku motocyklowym. - Obchody pięćdziesięciolecia istnienia firmy.

1957 - model XL Sportster.

1958 - model Duo Glide z tylnym zawieszeniem.

1960 - przejęcie włoskiej firmy Aermacchi z siedzibą w Varese i utworzenie Aermacchi/Harley-Davidson. Włoska firma, założona w 1912 roku, zajmowała się produkcją samolotów, lekkich samochodów i motocykli.

1965 - model Electra Glide z elektrycznym rozrusznikiem.

1966 - silnik Shovelhead (V2, górnozaworowy, chłodzony powietrzem).

1969 - przejęcie Harleya-Davidsona przez amerykański koncern AMF (American Metal Foundries) za sumę 21 milionów dolarów. Uchroniło to spółkę z Milwaukee przed upadkiem. W okresie, w którym AMF utrzymywała kontrolę nad Harleyem, na zbiornikach paliwa przed logo Harleya-Davidsona pojawiły się trzy dodatkowe litery : AMF.

1972 - pierwsze zastosowanie hamulców tarczowych.

1973 - w fotelu prezesa firmy Harley-Davidson zasiadł John A. Davidson, syn Williama Herberta Davidsona.

1974 - przeniesienie montażu motocykli do York w Pensylwanii.

1977 - kolejna zmiana na stanowisku prezesa - zarządzanie przejął L. Vaughn Beals.

1978 - sprzedaż firmy Aermacchi.

1981, 14 czerwca - prezes AMF, Ray Tritten, podpisał kontrakt sprzedający firmę Harley-Davidson Motor Co. Poprzez wykupienie się z koncernu, Harley odzyskał swoją niezależność.

1983 - utworzenie oficjalnego, związanego z fabryką klubu Harley Owners Group (HOG).Istnieje oddział klubu zwany "Special Ladies", skupiający zmotoryzowane amazonki. HOG rozpoczął swoją działalność w Europie w 1991 roku.

1984 - silnik Evolution (V2, górnozaworowy, chłodzony powietrzem). - model Softail.

1986 - zakupienie przez Harley-Davidson Motor Co. firmy Holiday Rambler, jednego z największych w Ameryce producenta samochodów kempingowych.

1986,18 lipca - wejście akcji Harley-Davidson Motor Co. na nowojorską giełdę.

1987, marzec - złożenie przez Harleya-Davidsona petycji do Komisji Handlu Międzynarodowego o zaostrzenie stawek celnych na japońskie motocykle.

1987, 10 października - Harley-Davidson Motor Co. kupił od Armstrong Company prawa do produkcji wojskowych jednocylindrowych motocykli o pojemności 350, 500 i 560 cm3 z silnikiem Rotax.

1989 - uruchomienie firmowego wydziału odzieżowego Motor Clothes.

1993,12 czerwca - obchody dziewięćdziesięciolecia Harleya. Według szacunków 60 000 motocykli wypełniło ulice Milwaukee, z czego 25 000 wzięło udział w paradzie uformowanej w dwie kolumny. Czteropasmowa autostrada została zablokowana na odcinku 70 km.

1995 - pierwsze wersje modeli Harleya z wtryskiem paliwa ESPFI.

1996 - odsprzedanie firmy Holiday Rambler.

1998 - przejęcie amerykańskiej firmy Buell, produkującej motocykle o sportowym charakterze, do napędu których wykorzystywane są silniki Harleya-Davidsona. Firma została założona przez Erica Buella (byłego inżyniera w fabryce Harleya) w 1987 roku w miejcsowości Mukwonago. Pierwszym modelem był RR 1000 z harleyowskim silnikiem XR 1000.

1999 - silnik Twin Cam 88 (V2, górnozaworowy, chłodzony powietrzem).

2000 - wyrównoważony silnik Twin Cam 88B.

2000 - model VRSCA V-Rod z nowym silnikiem Revolution (V2, górnozaworowy, chłodzony cieczą).



Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Maro
Moderator


Dołączył: 04 Cze 2005
Posty: 38
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Łódź

Witam na forum ! A ty masz swojego Davidsona lub jakis pojazd ???


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Erdicktard23



Dołączył: 23 Gru 2006
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów


check this 8=)
[link widoczny dla zalogowanych]
regards, Erdicktard23


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Harley-Davidson
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Odpowiedz do tematu