Forum Auto-Moto Strona Główna


Auto-Moto
Forum o tematyce motoryzacyjnej
Odpowiedz do tematu
Historia Forda
Maro
Moderator


Dołączył: 04 Cze 2005
Posty: 38
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Łódź

Na pytanie, "Kto wynalazł samochód?" pada dziś najczęściej odpowiedź Henry Ford. To popularne przekonanie jest niewątpliwym uznaniem dla człowieka, który uczynił samochód dostępnym dla milionów na świecie.

Firma Ford Motor Company narodziła się 16 czerwca 1903 roku w Detroit, w niewielkim warsztacie produkującym powozy. Tego dnia jej aktywa obejmowały trochę narzędzi, maszyn, rysunków technicznych, planów oraz kilka modeli pojazdów i 28.000 dolarów w gotówce, wniesionych przez 12 inwestorów.
[link widoczny dla zalogowanych]
Oprócz Henry Forda pierwszymi udziałowcami nowo narodzonej korporacji byli sprzedawca węgla wraz ze swoim księgowym, bankier, który zaufał sprzedawcy węgla, dwaj bracia – właściciele warsztatu produkującego silniki, stolarz, dwaj prawnicy, właściciel sklepu bławatnego oraz pewien producent młynów i strzelb pneumatycznych.

Pierwszy samochód oferowany nabywcom przez młodą firmę reklamowany był jako „najbardziej perfekcyjna maszyna na rynku (...) tak prosta w obsłudze, że nawet 15-letni chłopiec może ją prowadzić”. Pierwszy pojazd sprzedano doktorowi, E. Pfennigowi z Chicago, który kupił go w miesiąc po powstaniu firmy. Fakt ten wzbudził zachwyt nerwowych udziałowców, obserwujących wcześniej z niepokojem błyskawicznie malejące do (223 dolarów!) konto bankowe swej nowej firmy.

W latach 1903-1908 Henry Ford i jego inżynierowie pracowali gorączkowo nad projektami samochodów oznaczonych dziewiętnastoma kolejnymi literami alfabetu - od Modelu A do Modelu S. Niektóre z nich były tylko modelami doświadczalnymi i nie zostały nigdy wprowadzone do produkcji.

Legendarny Model T
[link widoczny dla zalogowanych]
Marzeniem Henry Forda było zbudowanie taniego, solidnego i prostego samochodu, dostępnego dla szerokich mas. Pojazdem tym stał się Model T – najsłynniejszy samochód w historii motoryzacji.

Model T wkroczył na arenę 1 października 1908 roku. Henry Ford nazwał go „samochodem uniwersalnym”. Stał się on symbolem niezawodnego, taniego transportu dla przeciętnych ludzi, samochodu, który przedzierał się przez bezdroża i błota, wszędzie tam gdzie grzęzły inne pojazdy.

Model T podbił serca milionów Amerykanów, nazywających go pieszczotliwie „Blaszana Elżbietka”. W pierwszym roku produkcji zmontowano 10.660 egzemplarzy Modelu T, bijąc wszelkie ówczesne rekordy.

Taśma, czyli początek masowej produkcji

Pod koniec 1913 roku Ford Motor Company produkował połowę wszystkich samochodów wytwarzanych w Stanach Zjednoczonych. Aby nadążyć za rosnącym popytem, Ford zainicjował w swej fabryce produkcję masową. Stwierdził, że gdy przydzieli każdemu pracownikowi konkretne stanowisko pracy, z jedną czynnością do wykonania, samochody będą wytwarzane znacznie szybciej.

Latem 1913 roku, aby sprawdzić swoją teorię, Henry Ford przeciągnął podwozie montowanego samochodu przy pomocy liny i kołowrotku po podłodze fabryki w Highland Park w stanie Michigan. Tak właśnie narodziła się nowoczesna masowa produkcja przemysłowa. Dzięki taśmie kolejne egzemplarze Modelu T schodziły z linii montażowych w tempie jednego pojazdu na 10 sekund!

W ciągu 19 lat produkcji Modelu T w samych tylko Stanach Zjednoczonych zmontowano i sprzedano 15 007 033 egzemplarze tego niezwykłego samochodu. Ford Motor Company stała się gigantem przemysłowym na skalę światową. Nadszedł rok 1927, a wraz z nim kres dla Modelu T. Ciągle modernizowany, ale nie zmieniony w swej podstawowej koncepcji przez wszystkie te lata, oddawał pole mocniejszym, bardziej stylowym samochodom oferowanym przez konkurentów.
[link widoczny dla zalogowanych]

31 maja wszystkie fabryki Forda w USA wstrzymały produkcję na 6 miesięcy, aby przygotować linie do montażu nowego Modelu A. W ciągu 4 lat, pomiędzy 1927 i 1931 rokiem, wyprodukowano go w ponad 4.5 miliona egzemplarzy, w najróżniejszych wersjach.

Amerykański mit. Pierwszy silnik V-8

Model A został wkrótce wypchnięty z rynku przez mocniejsze i bardziej luksusowe samochody. Ale Ford był przygotowany na zaspokojenie tych oczekiwań.
Pierwszy, dziś już legendarny silnik V-8, zaprezentowano szerokiej publiczności 31 marca 1932 roku.
Chociaż eksperci twierdzili, że to niemożliwe, Ford jako pierwszy w historii wykonał jednoczęściowy odlew bloku silnika V-8.
Dopiero po wielu latach starań konkurenci opanowali technologię masowej produkcji niezawodnych silników V-8.

Henry Ford II przejmuje ster firmy
[link widoczny dla zalogowanych]
Produkcja cywilna uległa gwałtownemu zahamowaniu w 1942 roku, gdy Ford poświęcił się całkowicie wsparciu swojego kraju w działaniach II Wojny Świtowej. Program ten został zapoczątkowany przez syna Henry’ego – Edsela Forda. Gigantyczny wysiłek zaowocował produkcją w ciągu trzech lat 8 600 czterosilnikowych bombowców B-24 Liberator, 57 000 silników lotniczych i ponad ćwierć miliona czołgów i innych maszyn bojowych.

Edsel Ford zmarł w 1943 roku, w chwili, gdy program produkcji wojennej osiągnął maksimum wydajności. Henry Ford ponownie objął kierownictwo firmy i prowadził ją do końca wojny.
24 września 1945 roku założyciel Ford Motor Company zrezygnował z kierownictwa, a prezesem został jego najstarszy wnuk, Henry Ford II. Kierował on różnymi działaniami firmy, aż do swojej śmierci w 1987 roku.
Henry Ford, przekazał ster firmy w ręce wnuka, żył spokojnie z żoną Klarą w swej posiadłości Fair Lane w Dearborn. Zmarł w wieku 83 lat, 7 kwietnia 1947 roku.

Ford współczesny - ekspansja globalna

Powojenny program restrukturyzacji firmy, zainicjowany przez Henry Forda II, wprowadził w krótkim czasie Ford Motor Company na ścieżkę szybkiego rozwoju. Efektem było powstanie 44 zakładów produkcyjnych, 18 montowni, 32 składów części zamiennych, dwóch ogromnych torów testowych oraz 13 instytutów badawczo-rozwojowych w USA. Oprócz znacznego wzrostu produkcji, program doprowadził do dywersyfikacji działań firmy. Ford zaangażował się w działania takie jak: usługi finansowe, ubezpieczenia, produkcja części i usługi serwisowe, elektronika, technologia kosmiczna, produkcja szkła i wynajem samochodów.
Dziś po upływie prawie pół wieku od śmierci jego założyciela, Ford Motor Company zajmuje drugie miejsce na liście największych producentów samochodów na świecie. Zatrudnia około 350 000 pracowników, działa na ponad 200 rynkach na sześciu kontynentach.

Do Forda należą tak znane marki jak: Aston Martin, Jaguar, Land Rover, Lincoln, Mazda, Mercury, Volvo, Ford Credit, Quality Care i Hertz. Siedziba główna znajduje się w Dearborn, w stanie Michigan.
W Europie Ford zatrudnia ponad 60 000 pracowników, prowadząc działalność prawie na wszystkich rynkach narodowych.


Ford i sport samochodowy

100-letnia historia Ford Motor Company jest związana nierozerwalnie ze sportem. Jeszcze przed oficjalnym utworzeniem firmy, 10 października 1901 roku, wyścigowy samochód Henry Forda wygrał swoje pierwsze zawody, początkując tym samym wiek pełen emocji, pasji, zaangażowania w sporty motorowe. Począwszy od zwycięskiego debiutu, samochody Forda oraz pojazdy napędzane silnikami Forda wygrały niezliczoną ilość wyścigów, rajdów i innych sportowych prób wytrzymałości i szybkości na całym świecie. Ford obecny jest zarówno w mistrzostwach narodowych, jak i światowych, m.in. WRC, Formula 1, NASCAR, CART.
[link widoczny dla zalogowanych][link widoczny dla zalogowanych][link widoczny dla zalogowanych]

Ford w Polsce – wczoraj i dziś

Znamiennym jest fakt, że 100-lecie Ford Motor Company przypada w tym samym roku, w którym świętujemy 100-lecie motoryzacji w Polsce. Ta wielka podwójna rocznica jest doskonałą okazją do przypomnienia kilku faktów ze wspólnej historii, łączącej Ford Motor Company z naszym krajem.

Związki Forda z Polską są długotrwałe i bogate. Już w połowie lat 20-tych ubiegłego stulecia powstały zalążki sieci dystrybucyjnej, a ówcześni dealerzy, znani jako „Upoważnienie Przedstawiciele Forda” działali we wszystkich większych miastach naszego kraju. Niektóre z tych firm przedstawicielskich sprzedawały dziesiątki Fordów Model T dziennie.
W 1930 roku Henry Ford rozważał budowę fabryki samochodów w prężnie rozwijającej się Gdyni – niestety ten zaawansowany plan nie został nigdy zrealizowany.

Także po II Wojnie Światowej Ford był obecny, w szczególny sposób, w życiu motoryzacyjnym naszego kraju. Znana wszystkim miłośnikom motoryzacji Warszawa M-20 produkowana od 1951 roku przez wiele lat na licencji radzieckiej Pobiedy w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie, zawierała wiele z myśli technicznej Forda. Jak do tego doszło? Z początkiem lat 30-tych XX wieku Ford wybudował fabrykę samochodów osobowych i ciężarowych w ZSRR, w Niżnym Nowgorodzie, nazwanym później Gorki. Do początku II Wojny Światowej produkowano w niej samochody osobowe „Gaz A” na licencji Forda model A. Szereg ich rozwiązań technologicznych zostało wykorzystanych przez Rosjan przy konstrukcji samochodu M-20 Pobieda.

Wraz z przełomem politycznym 1989 roku w Polska otworzyła się ponownie na gospodarkę światową. Jednym z pierwszych salonów samochodowych był Salon Autoryzowanego Dealera Forda w Warszawie, powstały w 1991 roku.

Od tej pory Autoryzowani Dealerzy Forda dostarczyli klientom w Polsce ponad 170 tysięcy samochodów osobowych i dostawczych Forda. Modele takie jak: Fiesta, Escort, Focus, Mondeo i Transit są u nas powszechnie znane i wysoko cenione.
W 2002 roku Ford Focus zajął pierwsze miejsce wśród najchętniej kupowanych w Polsce rodzinnych samochodów kompaktowych, a sieć Autoryzowanych dealerów Forda została uznana za najlepszą w Polsce w rankingu miesięcznika motoryzacyjnego „Auto Sukces”. Świadczy to wymownie o zaufaniu, jakim polscy klienci darzą markę Ford.
[link widoczny dla zalogowanych]
Rocznicę 100-lecia powstania Ford świętuje w Polsce dwoma wydarzeniami:
wprowadzeniem do sprzedaży dwóch jubileuszowych, znakomicie wyposażonych wersji limitowanych Forda Fiesta, Focus i Mondeo nazwanych „100” i „X100” oraz premierę zupełnie nowego Forda. Ford Fusion to unikalny samochód, przełamujący bariery tradycyjnych segmentów, łączący w sobie najlepsze cechy niewielkich miejskich pojazdów i pojemnych minivanów, o solidnym wyglądzie charakteryzującym pojazdy terenowe.

Rok 2004, pierwszy rok drugiego stulecia Ford Motor Company, przyniesie nie mniej ekscytujące premiery nowych samochodów marki Ford, zarówno na świecie jak i w Polsce.

Zrodlo: [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Ne00s
Administrator


Dołączył: 03 Cze 2005
Posty: 46
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Łódź

Fajny artykul. Zachecam do przeczytania

@ Maro oby wiecej takiej "makulatury"


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Historia Forda
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Odpowiedz do tematu